Bezm-I Elest Ne Demek ?

Ilayda

Global Mod
Global Mod
\Bezm-i Elest Ne Demek?\

Bezm-i Elest, İslam düşüncesinde ve tasavvufta sıkça geçen, insanın yaratılış ve varoluşla ilgili temel bir kavramdır. Arapça kökenli olan "bezm" kelimesi, "meclis", "toplanma", "düzen" anlamına gelirken, "elest" ise "ben değil miyim?" anlamındaki ilahi bir hitaptır. Bezm-i Elest ifadesi, Allah’ın insanlara sorduğu ve onların bu soruya “Evet, sen benim Rabbimsin” diye cevap verdikleri, yaratılış öncesi bir topluluğu, yani ruhların bir araya geldiği kutsal meclisi ifade eder.

\Bezm-i Elest’in Anlamı ve Kaynağı\

Kur’an-ı Kerim’in Neml Suresi 59. ayetinde geçen “Elestü birabbikum?” (Ben sizin Rabbiniz değil miyim?) ifadesinden kaynaklanan Bezm-i Elest, Allah’ın insan ruhlarına sorusudur. Bu soruya ruhlar topluca “Evet, şüphesiz” cevabını vermiştir. Bu olay, varoluşun temelinde insanın Allah ile kurduğu ilahi bir sözleşme ve bilinç olduğunu gösterir. İnsan yaratılmadan önce ruhlar bu sözleşmeye katılmış ve Allah’ı Rab olarak kabul etmiştir.

Tasavvufta Bezm-i Elest, insanın varoluşuna dair en derin hakikati temsil eder. Ruhun kökeni, insanın fıtratı ve Allah’a olan ilk bağlılığı bu kavramla ifade edilir. Bezm-i Elest, insanın doğuştan Allah’a ait olduğunun ve O’nu tanıma sorumluluğunun temelini oluşturur.

\Bezm-i Elest’in İslam Düşüncesindeki Yeri\

İslam felsefesi ve tasavvufunda Bezm-i Elest, insanın kendini bilmesi ve Yaratan’ı tanıması için bir başlangıç noktasıdır. Bu sözleşme, insanın Allah ile doğrudan ilişkisinin sembolüdür. İnsan ruhunun varoluş amacı, Allah’a dönmek ve O’nun yolunda ilerlemekle alakalıdır. Bu yüzden Bezm-i Elest, sadece geçmişte yaşanmış mistik bir an değil, sürekli devam eden bir bilinç hali ve ilahi sorumluluk anlamına da gelir.

İmam Gazali ve Mevlana gibi İslam düşünürleri Bezm-i Elest’i insanın yaratılışındaki ilahi hitap olarak değerlendirir. Mevlana’ya göre bu, insanın ruhundaki “İlahi aşk”ın başlangıcıdır ve her insan bu aşkı hatırlayarak kendini Allah’a yaklaştırmalıdır.

\Bezm-i Elest Hakkında Sıkça Sorulan Sorular\

\1. Bezm-i Elest ne zaman gerçekleşti?\

Bezm-i Elest, insan ruhlarının yaratılış öncesinde, zaman ve mekân kavramlarının henüz oluşmadığı bir anda gerçekleşmiştir. Bu, yaratılıştan önce ruhların Allah’a “Ben senin Rabbini tanıyorum” diyerek verdikleri ilahi sözleşmenin anıdır.

\2. Bezm-i Elest neyi ifade eder?\

Bezm-i Elest, insanın Allah ile yaptığı varoluş öncesi sözleşmeyi ve ruhun Allah’a olan doğal bağlılığını ifade eder. Bu, insanın fıtratında var olan ilahi bilinci ve kendini bilmenin temelidir.

\3. Bezm-i Elest ile insanın özgür iradesi nasıl bağdaştırılır?\

Bezm-i Elest insanın yaratılıştan önce Allah’ı Rab olarak kabul ettiğini gösterir, ancak dünyaya geldiğinde özgür iradesiyle iyiyi veya kötüyü seçme hakkı vardır. Bu sözleşme, insanın sorumluluğunu artırır; çünkü insan, Rabbini zaten tanımış ve O’nu kabul etmiştir.

\4. Bezm-i Elest ifadesi hangi Kur’an ayetinde geçer?\

Neml Suresi 59. ayette geçen “Elestü birabbikum?” ifadesi Bezm-i Elest’in kaynağıdır. Bu ayette Allah, insan ruhlarına Rableri olup olmadığını sorar ve ruhlar da “Evet” der.

\5. Bezm-i Elest’in tasavvuftaki önemi nedir?\

Tasavvufta Bezm-i Elest, insanın yaratılış amacını ve Allah’a duyduğu derin aşkı temsil eder. Tasavvuf ehline göre insanın bu kutsal anı hatırlaması, maneviyat yolculuğunda ilerlemesi için şarttır.

\6. Bezm-i Elest ne tür bir sözleşmedir?\

Bu, insan ruhları ile Allah arasında, yaratılış öncesinde gerçekleşen ilahi bir sözleşmedir. İnsan, Rabbini tanıdığını ve O’na bağlı olduğunu bu sözleşme ile kabul etmiştir.

\7. Bezm-i Elest ve fıtrat ilişkisi nedir?\

Bezm-i Elest, insanın fıtratındaki Allah bilincinin kaynağıdır. Fıtrat, insanın doğuştan getirdiği Allah’a bağlılık ve doğruyu arama eğilimidir. Bezm-i Elest bu bağlılığın temelidir.

\Sonuç\

Bezm-i Elest, insanın varoluşuna dair temel bir gerçeği, Allah ile yaptığı yaratılış öncesi ilahi sözleşmeyi ifade eder. Bu kavram, insanın ruhunun Allah’a ait olduğunu ve O’nu tanıma sorumluluğunu doğuştan taşıdığını gösterir. İslam düşüncesinde ve tasavvufta derin anlamlar barındıran Bezm-i Elest, insanın kendini bilmesi, yaratılış amacını anlaması ve Allah’a dönüş yolunda ilerlemesi için temel bir mihenk taşını oluşturur. Bu kavram sayesinde insan, hem geçmişte verilen sözleşmeyi hatırlar hem de özgür iradesiyle hayattaki sorumluluklarını yerine getirir.

Bezm-i Elest’i anlamak, insanın kendine ve Yaratan’a dair farkındalığını artırır. Ruhun Allah’a olan bu ilk yanıtı, hayatın her anında insanı yönlendiren bir ilahi çağrıdır. Kısaca Bezm-i Elest, insanın varoluş hikayesinin en kutsal başlangıcıdır.